Peringatan Ajer..


Jumaat, 31 Julai 2009

Mentari Muram..

Sejak semalam kesedihan, kekecewaan, kemarahan membelenggu diri ku.. Hidup ini sememangnya warna warni.. ada kala kita gembira..ada kala kita berduka..Acap kali perasaan sedih ku selalu aku sembunyikan..mungkin aku berlagak hipokrit.. di depan orang aku tertawa, aku gembira.. di dalam hati tiada sapa yang tahu..kadangkala, kedukaan, kegelisahan tak dapat ku sembunyikan dari raut wajah ku.. Macam-macam perkara yang aku fikirkan..sehingga aku sukar untuk melelapkan mata di malam hari..

Semalam, tak dapat ku hindarkan dari kemarahan ku meletup.. sikap orang yang suka bermulut celupar, mengata yang bukan-bukan membuat aku hilang sabar.. kalau ada orang sengaja memburuk-burukkan 'princess' ku yang ku sayang..tempat aku mencurahkan khidmat bakti, mengorbankan masa, tenaga dan wang ringgit ku..aku memang tidak boleh diterima..kenapa tidak kritikan itu dilemparkan terus kepada ku..bukan kepada orang sekeliling ku?? selama ini 'prince' dan 'princess' tidak ada masalah.. kami saling bekerjasama..berkongsi masalah..Yang paling mengecewakan aku.. dia juga seangkatan dengan kami..dan mereka itu juga sebenarnya..dibayar gajinya.. siapa mereka untuk menilai kami? sejauh mana sangat sumbangan mereka itu??Tidak keterlaluan jika ku katakan mereka ini memang tak sedar diri..Aku bukan tidak boleh menerima kritikan orang lain..tapi biarlah cara yang berhemah..dan perkara yang disebut itu biarlah yang benar..

Hari ni juga aku rasa sedih...terhadap orang yang aku sayang..tempat bakal aku berlindung..ku harapkan dia sebagai pemimpin selepas orang tua ku.. telah berulang kali aku menegur dia..tidakkah dia faham apa yang aku mahu sampaikan.. sesungguhnya aku penat dan lelah hendak menjadi pemimpin di semua tempat.. di pejabat, di rumah, di 'princess'..mengapakah dia masih tak berubah sikap.. telah banyak kali air mata ku ini mengalir..kerana dia..kerana dia.. Aku tak tahu lagi nak berkongsi masalah ini dengan siapa lagi..sekurang-kurangnya di ruangan ini dapat aku luahkan segalanya.. Kalau ku ceritakan perkara ini kepada rakan-rakan ku..mereka tak dapat memahami perasaan ku..paling-paling mereka minta aku supaya berfikir semula..ahhh..tak mungkin aku melukakan perasaan kedua orang tua ku itu.. biarlah aku yang berkorban dan terkorban.. sekurang-kurangnya mereka gembira melihat aku hidup berdua.. Aku hanya mampu berdoa dan terus berdoa agar aku juga bahagia seperti orang lain.. mungkin ini semua dugaan buat ku..Sesungguhnya aku memohon kekuatan dari Mu Ya Allah..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan